pátek 28. března 2014

Robin Sloan .:. Nonstop knihkupectví pana Penumbry

Nonstop knihkupectví pana Penumbry má pro mě hodně zvláštní kouzlo.
Spojilo totiž moje odvěké životní vášně (knihy a svět počítačů) v jedno, oddělo je do atraktivního obleku tmavého zaprášeného antikvariátu (s regály vysokými až do stropu), okořenilo lidmi jak vystřiženými z kultovních seriálu It Crowd a Teorii velkého třesku a do děje promítlo drobnosti, které mám rád, věci, pro které mám pochopení a uvádí mě v úžas.
Prostě chlapík s podobnými zájmy jako mám já (a tisíce a tisíce dalších mimoňů) napsal knihu, která mu v knihovně chyběla.

Toni Morrisová prý kdysi řekla: "Je nějaká kniha, kterou byste si chtěli přečíst, ale ještě ji nikdo nenapsal? Pak je Vaší povinností takovou knihu napsat."

A přesně takovouto knihu jsem si vždycky přál přečíst. Naštěstí Robin Sloan také ... neváhal, sednul si za počítač a opravdu ji napsal.
Pro nás, kteří sdílíme obdobné duševní úchylky a představy :-)

Nebudeme si nic nalhávat, tahle kniha nezmění svět, nebudeme se o ní učit v hodinách literatury a nemá silu na to, stvořit kolem sebe kult a nový životní styl.
Myslím si ale, že to ani neměla v úmyslu. Cítím z ní touhu po tom nás pobavit a spojit se v myšlenkách s autorem, cítit se spřízněný a nacházet se v textu. Najít na stránkách knihy sobě rovné, postavy nám podobné nebo nám sympatické.
Věřím tomu, že tu pravou radost z příběhu nalezne až člověk stejně postižený, z mírně podivného, nestereotypního světa.
Já, jakožto letitá bývalá obsluha zešeřelé Internetové kavárny bez oken, mám pro obdobné příběhy slabost a při čtení jsem se náramně bavil. Narážel jsem tam totiž na reálie ze svého života a ikdyž jsem nikdy na návštěvě v Googlu nebyl, představuji si jej (a lidi v něm) přesně tak, jak nám je Robin Sloan nabízí.

Jako pravděpodobná cílová skupina čtenáře dokážu přimhouřit oči před "náhodnými" setkáními v tu pravou chvíli a lehce vyřešenými neřešitelnými okolnostmi.
S tím může mít normální běžný čtenář trochu problém.
Není to totiž vůbec náročné čtení, nic se tu neuzluje a nezamotává, vše plyne volným hravým tempem a na své neodbytné otázky vždy najdete vhodnout odpověď zadáním přesné definice ve vyhledávači Googlu.
Je to prostě zábavné čtení, ke kterému se možná rádi zase někdy vrátíte. Jako ke starému kamarádovi, se kterým jste v dětství hráli Dračí doupě.

 Jo! ...a nakonec se mi moc ulevilo, když se z podivných návštěvníků Nonstop knihkupectví nevyklubali upíři, jak jsem se před čtením obával. To by mě totiž opravdu hodně naštvalo!

Nonstop knihkupectví pana Penumbry
Napsal Robin Sloan
Z anglického originálu Mr. Penumbra’s 24-Hour Bookstore přeložila Petra Jelínková
Vydal Host - vydavatelství, s.r.o. (2013), vydání první
Knihu zakoupíte třeba zde: eshop
Za svůj čtený výtisk tímto děkuji milované manželce, která mi jej darovala k narozeninám :-)
312 stran

1 komentář:

  1. Všude čtu nadšené recenze a ne a ne se ke knize dostat.:-) A citát na začátku je super!:-)

    OdpovědětVymazat