pondělí 25. listopadu 2013

J. K. Rowlingová - Prázdné místo

Někdy se u netrpělivě očekávaných knih opravdu vyplatí nepodlehnout kolem čtoucímu davu a s koupí (potažmo čtením) vyčkat.
Vyčkat až opadne ta vlna vzrušení a hysterie a pozornost všech se upře na další a další momentální bestseller.
Protože někdy se o některých knihách píše až moc, každý chce přispět svojí troškou rozumu a názoru do mlýna a virtuální předobraz příběhu a knihy kazí výsledný dojem. Ten váš, osobní a intimní.
Od vydání "prvního dospěláckého" románu J.K. Rowlingové už uběhlo spousty písmenkové vody a nikdo v online světě současnosti se o něm již nezmiňuje.
Zapomenuty jsou ty chytré i méně chytré recenze a jediný názor na tuto knihu (který mi utkvěl v paměti) je ten, kdy si autor recenze na jejím konci povzdechl, že kdyby hrdinové příběhu měli kouzelnické hůlky, bylo by to vše o dost lepší.
Dát mu pěstí mezi oči, se mi celou dobu čtení chtělo :-)
Protože když budete k této knize přistupovat jako ke knize od autorky knih Vy víte o kom, tak jste čtenář, kteří si nezaslouží další příběhy z pera paní Rowlingové.
Jste prostě knižní důchodci, kteří si stále budou stěžovat, že v době jejich mládí bylo na světě lépe a stále budete srovnávat oblíbenou krupicovou kašičku s vybranými pochutinami dospělého a zkušeného kuchaře.
Prostě budete mimo.


Ať se vám to líbí nebo ne, Rowlingová psát umí a má talent na vybudování knižních světů, kde se brzy budete cítíte jako doma a znát každý kout a každou tvář schovávající se za zataženou žaluzií.
Cítíte se jako soused všech těch podivných postav a vše vnímáte z pozice zůčastněného občana, který v tomto víru události musí žít.
Jako čtenáře mě fascinuje umění Rowlinngové postupně vrstvit na postavy nové a nové kousky osobnosti, až před vámi stojí člověk, kterého důvěrně znáte, znáte i jeho tajemství a i přesto, že je vám krajně nesympatický, chápete jeho životní kroky a předvídáte směr toku jeho myšlenek.
Nejednou jsem si při úvahách nad Prázdným místem vzpomněl na Stephena Kinga, který má pro mě naprosto stejný dar jako Rowlingová ... stvořit postavu s takovými detaily, že při pohledu do zrcadla jej naprosto jasně vidím, kterak stojí za mnou, včetně jeho vrásek a kruhů pod očima.
Děj Prázdného místa plyne volně jako klidná hladina řeky, jen občas narušená kruhy způsobené odhozeným kamenem, kdy do děje zasáhne předzvěst budoucího. Řeka vyprávění se pozvolně rozšiřuje, napojují se na ni další a další drobné přítoky osudů postav a hrdinů, jejichž následkem se voda sem tam vyleje z koryta řeky a zaplavý nedalekou louku. Ale stále je to pomalý proud slov.
Nechal jsem se unášet jeho klidným, přesto poutavým pohupováním, rozhlížel se kolem sebe a vnímal, co se děje okolo.
A když už jsem si (unaven klidným nedělním dnem) začal říkat, zda ta řeka není až moc pomalá, strhnul mě najednou proud dravých slov a strhnul mě do peřejí gradujícího děje.
Nečekaně, ale v tu pravou chvíli!
Nuda, která už mě asi čekala za další zátočinou, se nekoná, Rowlingová naplánovala zvrat děje naprosto přesně.
Do toho malého městečka, které jsem za tu dobu čtení už důvěrně poznal, se vlila děsivá vlna vrcholícího příběhu a nenechala kámen na kameni.
Já jen stojím uprostřed toho všeho na vyvýšeném místě, v ruce držím tuhle tlustou knihu a bezmocně se dívám, čí hlava se dostane na povrch a nalezne pevnou oporu k vytažení svého obyčejného života na suchou zem.
Po tom všem, pln emocí, zaklapnu desky knihy a oddychnu si:
"Uff ... ještě že tam nebyla ani jedna jediná kouzelnická hůlka!"

Prázdné místo
Napsala J. K. Rowlingová
Z anglického originálu "The Casual Vacancy" přeložila Hana Zahradníková
Vydalo nakladatelství Plus (2013) ve společnosti Albatros Media a.s.
www.nakladatelstviplus.cz
www.albatrosmedia.cz
542 stran

Žádné komentáře:

Okomentovat