Určitě jste se s tím pocitem už někdy dříve setkali.
Potkáte na ulici (v obchodě, v kavárně ... prostě kdekoliv) člověka, který je vám na první pohled sympatický a když jej chvíli pozorujete, vzbudí ve vás důvěru.
Líbí se vám. Líbí se vám aura, která z něj vyzařuje. Líbí se vám jeho postoj, chování, vystupování.
Podvědomě cítíte spřízněnost krve a souznění.
Podobné je to i s podniky, firmami, společnostmi.
Některé jsou prostě jiné než ostatní ... i když působí ve stejném oboru, něčím se od svých konkurentů liší.
Dělají to jinak a vás jejich firemní řeč - idea, osloví.
Získají si vás natolik, že vás dříve nebo později napadne: "Jak to vlastně dokázaly?". A to vlastně ve skutečnosti nemusíte být ani jejich zákazníky.
Když se nad tím důkladně zamyslíte, zcela určitě narazíte na spousty firem, které jsou vám moc sympatické a máte je bezdůvodně rádi. I já mám takové oblíbené firmy.
Hobby nářadí Bosch, internetové knihkupectví Martinus, nakladatelství Jan Melvil, Apple, New Balance, Stihl.
Líbí se mi jejich strategie, jejich zaměření, jejich komunikace se zákazníky, vizuální styl.
Přesahuje to rámec "koupím výrobek a jdu". Od Apple nemám jediný produkt, ale stejně je považuji za ikonu ve svém oboru. V Martinus jsem nekoupil jedinou knihu, přesto jsou mi vzorem toho, jak má firma komunikovat se zákazníky. Nepovažuji firmu Bosch za nejlepšího výrobce nářadí, ale jejich prezentace, design a zacílení na zákazníka mě natolik oslovila, že 90% elektrického nářadí mám od nich. Dokázal jsem se s nimi souznít, nalézt podobný pohled na svět.
Rád sleduji novinky těchto firem, odebírám jejich newslettery, jsem "fanouškem" na Facebooku. Rád si prohlížím jejich katalogy a hodnotím jejich reklamní komunikaci. Prostě je mám rád.
No jo ... ale PROČ vlastně?
Simon Sinek, autor knihy Začněte s proč, to umí moc hezky vysvětlit.
Rozebírá strategie úspěšných firem a předkládá nám, proč jsou úspěšnější než jiní, i když nedělají podstatně lepší a kvalitnější produkty než ostatní.
Všechno to začíná už na začátku. Při vzniku firmy (ale ono se to dá implantovat na vše, co ve svém životě děláte, ne jen na podnikání). Je potřeba začít s otázkou PROČ!
Chcete být slavní, bohatí, úspěšní a mocní? Možná se vám to povede, ale ruku na srdce ... pravděpodobně se to nepovede. Peníze nejsou to správné PROČ.
Chcete ale vytvořit něco, na co budete náležitě hrdí, chcete změnit svět, vytvořit něco, co tu ještě nebylo, nebo chcete jen začít dělat něco jinak než všichni ostatní? Dělat práci, která vás baví, naplňuje, uspokojuje a peníze jsou jen vedlejším efektem? To už je to pravděpodobnější PROČ, které vás někam dovede.
Kniha Začněte s proč není učebnice toho, kterak být úspěšný. Ani vám nepředstaví deset snadných kroků, kterak uspět ve světě podnikání.
Ona vám vůbec nebude radit a říkat, co dělat máte a co dělat nemáte. Vůbec ne.
Ona bude jenom vypravovat. Vypravovat o lidech a společnostech, které něco dokázaly a poví vám, PROČ to z největší pravděpodobnosti dokázaly.
Bude také vyprávět o firmách, které něco dokázaly, ale nakonec to zase ztratily ... a také vám poví PROČ to z největší pravděpodobnosti ztratily.
Bude se stále dokola motat kolem pár lidí a ukazovat na CO a JAK, ale hlavně na PROČ.
S největší pravděpodobností budete při čtení myslet na svoje zaměstnání. Pokud nejste svým vlastním šéfem, pravděpodobně budete myslet na svého šéfa a přemýšlet nad tím, zda je správným vůdcem a člověkem hodným následování.
Budete myslet na svá předešlá zaměstnání, na zaměstnání svých protějšků a budete hledat spojitosti. Hledat chyby a hledat ta správná strategická rozhodnutí.
Budete tuhle knihu číst se zvláštním zaujetím a pokud vás chytne, zjistíte, že se cítíte inspirováni.
Uvědomíte si, že ty správné rady nenacházíte v textu knihy, ale že je nacházíte mezi řádky.
Implantujete si vyprávění o společnostech a jejich vůdcích na svůj život a najdete v nich své cesty. A co je důležité, budou to cesty vaše, ne vyčtené rady, které nemůžou fungovat, protože jsou moc všeobecné.
Simon Sinek knihu končí větou: "Pokud vás tato kniha inspirovala, prosím, předejte ji dál někomu, koho byste chtěli inspirovat."
Toto je moje předání téhle knihy ... cítím se být inspirovaný a chci to poslat dál ... protože někdy stačí si jen číst o tom, jak to dělá někdo jiný, aby ve vás zaplál oheň pro to, jak to chcete dělat vy.
Začněte s proč
Napsal Simon Sinek
Z anglického originálu Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, přeložila Eva Nevrlá
Vydal Jan Melvil Publishing, s.r.o. (2013), vydání první
www.melvil.cz
www.mitvsehotovo.cz
237 stran
Žádné komentáře:
Okomentovat